راهنمای خرید

راهنمای انتخاب بهترین گوشی؛ پرچم‌دار، میان‌رده یا پایین‌رده؟

  • انتخاب بهترین گوشی  دیگر مانند گذشته کار چندان ساده‌ای نیست. نه‌تنها تعداد گوشی‌های خوب بسیار زیاد شده، بلکه قیمت گوشی‌های پرچم‌دار هم دیگر سر به فلک می‌کشد. از آنجا که همه پول خریدن چنین گوشی‌های گران‌قیمتی را ندارند، مهم است با توجه بودجه‌ی موجود در جیبمان بهترین انتخاب را داشته باشیم. متاسفانه مدل‌های گران‌قیمت تمام توجه را به خود جلب می‌کنند و به همین دلیل بسیاری از ما حس می‌کنیم خریدن مدل‌های پایین‌تر جذابیت لازم را ندارد. ولی لزوما این طور نیست. به همین خاطر تصمیم گرفتیم یک راهنمای نسبتا جامع برای خرید انواع و اقسام گوشی موبایل با توجه به بودجه‌های مختلف ارائه کنیم.

     

    پرچم‌دارهای گران‌قیمت

    هر شرکتی هرساله گوشی‌های پرچم‌داری را عرضه می‌کند، اما در مقیاس وسیع فقط به تعداد محدودی از آن‌ها می‌توان عنوان پرچم‌دار واقعی را اطلاق کرد. وقتی می‌گوییم گوشی پرچم‌دار، منظورمان گوشی‌هایی است که از همه لحاظ بهترین هستند و بهترین تکنولوژی‌ها را ارائه می‌کنند. در بین گوشی‌های پرچم‌دار امسال، می‌توان به سامسونگ Galaxy S8و Galaxy Note 8 ،الجی V30 ، هواووی Mate 10  اشاره کرد که از ویژگی‌های درخور توجهی بهره می‌برند.

    متاسفانه بسیاری از این پرچم‌دارها قیمت بسیار بالایی دارند و خریدن آن‌ها جیبتان را خالی می‌کند. برای همین اگر قصد خرید چنین گوشی‌هایی را دارید، باید مطمئن شوید که واقعا به بهترین مشخصه‌های این گوشی‌ها «نیاز» دارید. ما فقط در مورد عملکرد صحبت نمی‌کنیم، بلکه چنین گوشی گران‌قیمتی باید بهترین دوربین برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری، ویژگی‌های جدیدی همچون شارژ بی‌سیم و دیگر موارد را هم داشته باشد. اگر تمام موارد فهرست زیر در مورد شما صدق می‌کند، پس می‌توانیم بگوییم که خریدن چنین گوشی‌های گران‌قیمتی مناسب شما خواهد بود.

    • از چندین اپلیکیشن سنگین به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌کنید یا اهل بازی‌های گرافیک بالا هستید.
    • بهترین دوربین را می‌خواهید که حتی در محیط کم‌نور هم عکس‌های خوبی بگیرد. دوربین گوشی قابلیت تنظیمات دستی داشته باشد و از فرمت RAW، زوم اپتیکال یا زاویه دید گسترده (واید) پشتیبانی کند.
    • اهل شنیدن موسیقی با کیفیت‌های بسیار بالا هستید یا از استریم بلوتوث ۲۴ بیتی استفاده می‌کنید.
    • فیلم‌ها و سریال‌ها را در حالت HDR تماشا می‌کنید.
    • حداقل به ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی نیاز دارید.
    • یک گوشی با نمایشگر کم‌حاشیه می‌خواهید که ضدآب هم باشد.
    • سریع‌ترین زمان دریافت به‌روزرسانی‌های اندروید را می‌خواهید که تا حداقل ۱۸ ماه به‌روزرسانی‌های امنیتی را هم دریافت کند.
    • به دنبال جدیدترین نوع هوش مصنوعی هستید.
    • به نظر دیگران بسیار اهمیت می‌دهید.

    به‌طور خلاصه، این گوشی‌های پرچم‌دار باکیفیت و البته گران‌قیمت مناسب افرادی هستند که جدیدترین و بهترین تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارها را می‌خواهند و به دنبال زیباترین گوشی‌ها هستند؛ در غیر این صورت، بهتر است که به‌جای صرف پول زیاد و خرید آن‌ها، گوشی‌های رده بالای دیگری را خریداری کنید.

    گوشی‌های رده بالا با قیمت مناسب

    حرکت گوشی‌های پرچم‌دار به سمت قیمت ۱۰۰۰ دلاری، باعث شده که گوشی‌های ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلاری از سرخط خبرها کنار بروند. اما در بین چنین گوشی‌هایی، بسیاری از مشخصه‌های پرچم‌داران یافت می‌شود. به‌طور مثال اگر اولویت اول شما برای خرید یک گوشی کیفیت دوربین یا پخش موسیقی آن است، با خرید گوشی‌های رده بالا می‌توانید از چنین مشخصه‌هایی بهره ببرید.

    قیمت پایین‌تر این گوشی‌ها به این معنی نیست که از لحاظ عملکرد ضعف دارند، بلکه این گوشی‌ها چه از لحاظ پردازش و چه از نظر نرم‌افزار و دیگر موارد کارایی بسیار بالایی دارند. مواد به کار گرفته شده در بدنه‌ی آن‌ها هم بسیار باکیفیت است و تا حد زیادی به بدنه‌ی پرچم‌داران شباهت دارد. تنها فرق آن‌ها با پرچم‌دارها این است که این گوشی‌ها در تمام زمینه‌ها به جدیدترین یا بهترین ویژگی‌ها مجهز نیستند. به‌عنوان‌مثال، در ادامه به موارد مثبت و منفی تعدادی از گوشی‌های رده بالا نگاهی می‌اندازیم:

    • الجی G6 – گواهی نظامی مقاومت در برابر آب‌وخاک، نمایشگر HDR، دوربین‌های بسیار عالی، اما پردازنده‌ی نسبتا قدیمی اسنپ‌دراگون ۸۲۱. یک گوشی عالی برای کسانی که می‌خواهند فیلم و عکس را با بهترین کیفیت ذخیره و مشاهده کنند.
    • هواوی P10 – دوربین دوگانه‌ی عالی، عمر باتری بالا و تنوع رنگ زیاد، اما اسپیکرهای ضعیف، نمایشگر ۱۰۸۰P و عدم مقاومت در برابر آب. یک گوشی ساده، ولی بسیار ارزشمند.
    • وان‌پلاس ۵ – عملکرد عالی برای گیمرها و افرادی که از چند اپلیکیشن سنگین به‌طور هم‌زمان استفاده می‌کنند، دوربین با قابلیت زوم اپتیکال، اما عدم مقاومت در برابر آب‌وخاک، عدم پشتیبانی از کارت حافظه و نمایشگر ۱۰۸۰P به جای QHD. با توجه به قیمت، یک گوشی عالی محسوب می‌شود.
    • موتو Z2 Force – پشتیبانی از ماژول‌ها، سرعت عملکرد عالی، اما دوربین نه چندان خوب و نداشتن جک هدفون. مناسب برای طرفداران ماژول‌ها.

    بسیاری از کاربران به دنبال جدیدترین و بهترین مشخصه‌ها نیستند. علاوه بر این، می‌توانید به پرچم‌دارهای قدیمی هم نگاهی بیندازید، زیرا معمولا قیمت پرچم‌دارها بعد از یک سال کاهش زیادی پیدا می‌کند و با قیمت مناسبی به فروش گذاشته می‌شوند. به‌هرحال، اگر می‌توانید از مشخصه‌هایی همچون شارژ بی‌سیم، ضد آب بودن یا حافظه‌ی داخلی بسیار زیاد صرف‌نظر کنید، می‌توانید بدون این که کاملا جیبتان را خالی کنید، یکی از بهترین گوشی‌های رده بالا را بخرید.

    میان‌رده‌های قابل توجه

    خوشبختانه کیفیت کلی گوشی‌های هوشمند آن‌قدر بالا رفته که با قیمت‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار هم می‌شود گوشی‌های خیلی خوبی خرید. گوشی‌های میان‌رده اکثرا از نمایشگر ۱۰۸۰P بهره می‌برند که کیفیت بسیار خوبی دارد (البته اگر اهل استفاده از واقعیت مجازی نباشید) و تراشه‌ی موجود در آن‌ها هم از پس انجام کارهای معمولی برمی‌آید. طرفداران سلفی و کسانی که گاه‌به‌گاه عکاسی می‌کنند هم می‌توانند گوشی‌های میان‌رده‌ی خوبی را با قیمت زیر ۵۰۰ دلار پیدا کنند.

     

    بیشتر کاربران از گوشی‌های هوشمندشان برای چت کردن و گشت‌وگذار در اینستاگرام و تلگرام استفاده می‌کنند. برای چنین کارهایی لازم نیست که گوشی بسیار گران‌قیمتی را بخرید. در همین زمینه فهرستی تهیه کردیم که اگر موارد آن با ویژگی‌های شما صدق می‌کند، پس به احتمال زیاد یک گوشی میان‌رده جواب‌گوی نیازهای شما خواهد بود.

    • وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید.
    • گاهی اوقات عکاسی می‌کنید و سلفی می‌گیرید و عملکرد دوربین در محیط‌های کم‌نور چندان برایتان اهمیت ندارد.
    • کیفیت پخش آهنگ دغدغه‌ی اصلی شما نیست.
    • چندان اهل بازی کردن نیستید و با رزولوشن ۱۰۸۰P مشکلی ندارید.
    • حاضرید که برای پرداخت پول کمتر از ویژگی‌هایی مانند ضد آب بودن، شارژ سریع یا حافظه‌ی داخلی زیاد صرف‌نظر کنید.
    • استفاده از جدیدترین نسخه‌ی اندروید برایتان مهم نیست.
    • به دنبال برندها نیستید و همین که ظاهر کلی گوشی زیبا باشد برایتان کفایت می‌کند.

    خبر خوب در این مورد این است که چنین گوشی‌هایی عمدتا ظاهر زیبایی هم دارند. شرکت‌هایی مانند هوآوی، شیائومی، «اوپو» (Oppo) و دیگر شرکت‌ها مدل‌های بسیار خوبی را در این محدوده‌ی قیمت عرضه کرده‌اند. به‌طور مثال می‌توانیم به گوشی‌های Honor 9 یا اچ‌تی‌سی U11 Life اشاره کنیم که بسیار خوب هستند. علاوه بر این، نباید پروژه‌ی اندروید وان گوگل را از قلم بیندازیم که بر اساس آن، گوشی‌های ارزان‌قیمت می‌توانند برای مدت طولانی‌تری مورد پشتیبانی سیستم‌عامل و وصله‌های امنیتی قرار بگیرند.

    گوشی‌های ارزان‌قیمت

    گوشی‌های ارزان‌قیمت طیف وسیعی را در برمی‌گیرند؛ زیرا در برخی کشورها گوشی‌های زیر ۱۰۰ دلار را ارزان به‌حساب می‌آورند، و در برخی کشورها گوشی‌های زیر ۳۰۰ دلار را. در چنین گوشی‌هایی نباید به دنبال تکنولوژی‌های جدید باشید. اما به لطف پیشرفت فزاینده‌ی صنعت گوشی‌های هوشمند، در این گوشی‌های ارزان‌قیمت هم تراشه‌ها و دوربین‌های قابل قبولی استفاده می‌شود.

     

    در نهایت می‌توان گفت که گوشی‌های ارزان‌قیمت مناسب افرادی هستند که در درجه‌ی اول نمی‌خواهند برای خرید گوشی پول زیادی را خرج کنند. در همین زمینه هم فهرستی را آماده کردیم که با بررسی آن متوجه می‌شوید خرید چنین گوشی‌هایی مناسب شما هست یا خیر.

    • از گوشی عمدتا برای گشت‌وگذار در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید.
    • نیاز چندانی به حافظه‌ی داخلی بزرگ ندارید.
    • چندان اهل گرفتن عکس و ضبط ویدیو نیستید.
    • گیم‌های گرافیک بالا را بازی نمی‌کنید.
    • ویژگی‌هایی مانند ضدآب بودن، شارژ سریع، پورت USB-C، NFC و موارد این‌چنینی برایتان مهم نیست.
    • با نسخه‌های قدیمی اندروید مشکلی ندارید.
    • گوشی‌هایتان را مرتبا گم می‌کنید یا از دستتان می‌افتند.

    امروزه حتی برخی از گوشی‌های ارزان‌قیمت از حسگر اثر انگشت و بدنه‌ی فلزی هم بهره می‌برند (به‌طور مثال گوشی Nokia 6). گوشی Oppo F1 برای طرفداران سلفی مناسب است و شیائومی هم گوشی‌های دو سیم‌کارته‌ی زیادی دارد که با قیمت مناسبی می‌توانید آن‌ها را بخرید. در این زمینه گوشی شیائومی Mi A1 را هم پیشنهاد می‌کنیم که طبق قول گوگل، این گوشی می‌تواند به‌روزرسانی‌های اندروید را به‌سرعت دریافت کند.

    سخن آخر

    هر کاربری اولویت‌هایی را برای استفاده از گوشی دارد. امیدواریم با خواندن این مطلب از اولویت‌های خودتان آگاه شده باشید. گوشی‌های پرچم‌دار با وجود این که از بسیاری از جهات عالی هستند، اما گوشی‌های ارزان‌تر دیگری هم در بازار وجود دارند که می‌توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند. از این مهم‌تر، خرید چنین گوشی‌هایی جیب شما را هم خالی نمی‌کند.

    توصیه‌ی ما به شما این است که اولویت‌های خودتان را برای خرید گوشی مشخص کنید؛ آیا به دنبال گوشی هوشمندی هستید که از همه لحاظ بهترین باشد؟ یا فقط یک مشخصه‌ی خاص برایتان اهمیت دارد؟ شاید هم قیمت گوشی مهم‌ترین اولویت شما محسوب می‌شود. با مشخص کردن اولویت‌ها، انتخاب بسیار ساده‌تر می‌شود. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم، گیمرها، افرادی که از چندین اپلیکیشن سنگین می‌خواهند استفاده کنند و افراد اهل عکس‌برداری و فیلم‌برداری به دنبال خرید گوشی‌های گران‌قیمت هستند، اما کاربران معمولی که استفاده‌ی خاصی از گوشی‌هایشان ندارند، با خرید گوشی‌های معمولی کارشان راه می‌افتد. حالا که این‌قدر تنوع در گوشی‌ها به وجود آمده و کیفیت آن‌ها بسیار بالا رفته، دیگر لزومی به خرید گوشی‌های گران‌قیمت وجود ندارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا