آموزش

مقایسه ی رابط کاربری گوشی های سامسونگ و شیائومی

نگاه کلی و مقایسه رابط کاربری گوشی های سامسونگ و شیائومی و بررسی همه جانبه ویژگی های این دو رابط کاربری

  • شرکت‌های موبایل‌سازی دنیا از پوسته‌های سفارشی اختصاصی برای تنوع بخشیدن به ظاهر موبایل استفاده می‌کنند، این پوسته‌های سفارشی که رابط کاربری نامیده می‌شوند این پوسته ها علاوه‌ بر ایجاد تمایز در ظاهر برندهای مختلف، امکانات متنوعی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

    رابط کاربری سامسونگ «One UI» نامیده می‌شود و نام رابط کاربری شیائومی «MIUI» است ما در این مقایسه از One UI 2.1 و MIUI 12 کمک گرفته‌ایم .

    تفاوت های ظاهری :

    هر کدام از این سیستم عامل ها از تصاویر متفاوتی برای پس‌زمینه استفاده کرده اند، شیائومی عکس‌های جذاب و واقعی از زمین و مریخ دارد و سامسونگ هم علاوه‌بر تصاویر پس زمینه متحرک، از ویژگی جدیدی به اسم «Dynamic Wallpaper» استفاده کرده که با هر بار باز و بسته شدن، تصویر قفل نمایشگر را تغییر می‌دهد.

    تفاوت بعدی در شکل و نوع آیکون‌هاست که مثلاً برای تماس، پیام و نرم‌افزار‌های مختلف نظیر دوربین از طرح‌های متفاوتی استفاده شده است. دسترسی و همین‌طور چیدمان اپلیکیشن‌ها هم با اینکه امکان سفارشی کردن برایشان وجود دارد، ولی متفاوت در نظر گرفته شده است؛ در MIUI 12 شیائومی از همان صفحه اصلی به تمامی نرم‌افزارها دسترسی دارید و در گوشی سامسونگ کافیست صفحه اصلی را پایین بکشید تا برنامه‌های مختلف را ببینید.

    تفاوت در نوار نوتیفیکیشن :

    تفاوت چمشگیر بعدی را هنگام پایین کشیدن نوار کنترل متوجه خواهید شد. با اینکه در MIUI 11 از این نظر تفاوتی در رابط‌های کاربری وجود نداشت، ولی این نسخه از شیائومی با تغییرات بزرگی همراه بوده است. در رابط کاربری سامسونگ نوار کنترل به همراه نوتیفیکیشن‌ها در یک قسمت قرار دارند و MIUI 12 شیائومی بعد از یک تغییر اساسی ظاهری، اعلان‌ها را از این قسمت جدا کرده و در نوار جداگانه‌ای قرار داده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این نوار کنترل در رابط کاربری شیائومی مشابه با گوشی‌ آیفون طراحی شده است.

    نوع کیبورد در رابط کاربری شیائومی و سامسونگ :

    نوع کیبورد استفاده شده در این دو رابط کاربری در ظاهر تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد، ولی به نظر می‌رسد کار کردن و همینطور دسترسی به علائم نگارشی در کیبورد سامسونگ راحت‌تر است.

    امکانات منو Display :

    اگر از قسمت تنظیمات وارد منو «Display» شوید هر دو امکاناتی مثل سفارشی کردن رنگ، حالت دارک مود، تغییر سایز فوت و … را در اختیارتان می‌گذارند، ولی شیائومی کنترل بیشتری نسب به حالت دارک مود داشته و اجازه می‌دهد که برنامه‌های جانبی را نیز به دلخواه خودتان با تم تیره و یا روشن داشته باشید.

    اسکرین شات گرفتن در رابط کاربری سامسونگ چه تفاوتی با رابط کاربری شیائومی دارد؟

    یکی از تفاوت‌های کاربردی دیگر، اختلاف در نوع اسکرین شات گرفتن است.

    در گوشی سامسونگ روش‌های زیر برای گرفتن اسکرین شات در دسترس است:

    ۱:حرکت دست در عرض نمایشگر
    ۲. فشار دادن همزمان دکمه پایین کنترل صدا و دکمه پاور

    روش‌های عکس از صفحه با کمک رابط کاربری شیائومی:

    فشار دادن همزمان دکمه پایین کنترل صدا و دکمه پاور
    ۲.اسکرین شات گرفتن با کمک توپ سریع
    ۳. استفاده از نوار کنترل بالایی
    ۴. عکس از صفحه با کمک ژست حرکت(حرکت سریع ۳ انگشت وسطی دست در طول نمایشگر)

    تعیین رمز برای تمامی نرم‌افزار‌ها:

    با کمک رابط کاربری شیائومی می‌توانید برای تمامی اپلیکیشن‌هایی که نصب کردید رمز تعیین کنید و امنیت برنامه‌ها را تا حد زیادی افزایش دهید. ما از طریق رابط کاربری روشی برای سامسونگ پیدا نکردیم و شما برای این کار باید از برنامه های مخصوص قفل گزاری استفاده کنید.

    نتیجه گیری :

    هر دو رابط کاربری از سیستم عامل آندروید کمک می‌گیرند و از نظر قابلیت‌های اساسی تفاوتی با هم ندارند، ولی استفاده از پوسته‌های سفارشی باعث شده هر برند ظاهر خاص خودش را داشته باشد و ویژگی‌های مفید و متفاوتی را برای کاربرهای خودشان در نظر بگیرند.

    دیجیتال سنتر تداکس به عنوان یک مرجع موبایل معتبر به شما عزیزان پیشنهاد می‌دهد پیش از خرید گوشی حتماً با رابط کاربری برند مورد نظر خودتان آشنایی کامل داشته باشید تا امکان استفاده بهینه‌تر از موبایل برایتان فراهم شود.

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا