بدون دسته بندیتکنولوژیعلم و دانشفناوریکنسول و بازیمعرفی کالانقد و بررسی

تفاوت PS5 اسلیم با PS5 معمولی

فرق بین پلی استیشن 5 معمولی و اسلیم در چه هست و تفاوت سری ساخت

  • کمپانی سونی از همان اولین کنسول پلی استیشن ۱ تا به امروز همواره این عادت را داشته که دو یا چند نسخه و ادیشن از هر کنسول خود به بازار عرضه می‌کند. پس از PS، PS1 اسلیم آمد، پس از PS2 فت، PS2 اسلیم به بازار آمد و این داستان به همین ترتیب ادامه داشت تا این‌که امسال نوبت عرضه پلی استیشن ۵ اسلیم پس از پلی استیشن ۵ معمولی رسید.

    مثل روال سابق کنسول‌های سونی، دوباره این سوالات برای بازی‌دوستان به وجود آمده که نسخه جدید یا اسلیم پلی استیشن ۵ چه تفاوتی با نسخه معمولی آن دارد؟ آیا ویژگی‌های سخت‌افزاری آن ارتقا یافته است؟ آیا بازی‌های بیش‌تری را پشتیبانی می‌کند؟ چه تغییراتی در ظاهر آن به‌وجود آمده است؟ و از همه مهم‌تر آیا قیمت PS5 اسلیم با PS5 معمولی فرق دارد؟ این مقاله را مطالعه کنید تا به پاسخ این سوالات برسید.

     

    تفاوت پلی استیشن ۵ اسلیم با پلی استیشن معمولی از لحاظ سخت‌افزاری

    اگر بخواهیم در مورد تفاوت‌های سخت‌افزاری این دو کنسول صحبت کنیم، نکته خاصی نداریم که بگوییم! PS5 اسلیم در مقایسه با نسخه معمولی خود هیچ تفاوتی از لحاظ سخت‌افزارهای مهم ندارد. پردازنده گرافیکی، پردازنده سی‌پی‌یو، حافظه رم و… همگی درست مثل یک‌دیگرند. فقط یک تفاوت بین این دو کنسول وجود دارد؛ حافظه هارد.

    کمپانی سونی ظرفیت هارد پلی استیشن ۵ جدید یا اسلیم خود را به ۱ ترابایت افزایش داده است که در مقایسه با ۸۲۵ گیگابایت ظرفیت پلی استیشن ۵ معمولی تقریبا ۱۷۵ گیگابایت ارتقا پیدا کرده است. این عدد شاید در ظاهر چندان قابل توجه نباشد، ولی خب حداقلش این است که می‌توانیم ۴ یا ۵ بازی بیش‌تر بر روی آن نصب کنیم، یا ۴۰ تا ۵۰ فیلم‌ سینمایی باکیفیت بیش‌تر روی آن بریزیم.

    در کل اگر همین الان صاحبPS5 معمولی هستید، نیازی نیست که به‌خاطر ۱۷۵ گیگابایت حافظه بیش‌تر، به خریدPS5 اسلیم فکر کنید. چون این کار را با یک هارد اکسترنال هم می‌توانید انجام دهید.

    تفاوت‌های ظاهری

    لقب اسلیم کنسول جدید سونی به نازک‌تر بودن آن اشاره دارد. PS5 اسلیم از نظر ابعاد کو‌چک‌تر از PS5 معمولی بوده و از لحاظ وزنی هم سبک‌تر است. البته این اختلاف سایز چندان فاحش نیست.

    نسخه دیسک‌خور یا استاندارد پلی استیشن ۵ اسلیم ۳.۲ کیلوگرم وزن دارد (۱۸ درصد سبک‌تر از پلی استیشن ۵ معمولی) و وزن نسخه دیجیتال یا بدون دیسک آن تنها ۲.۶ کیلوگرم است (۲۴ درصد کم‌تر از پلی استیشن ۵ دیجیتال معمولی).

    ابعاد PS5 نسخه استاندارد ۱۰۴ میلی‌متر ارتفاع × ۳۹۰ میلی‌متر عرض × ۲۶۰ میلی‌متر عمق است؛ ولی این ابعاد برای PS5 اسلیم به ترتیب ۹۶ × ۳۵۸ × ۲۱۶ میلی‌متر.

    ابعاد پلی استیشن ۵ معمولی دیجیتال هم ۹۲ میلی‌متر × ۳۹۰ میلی‌متر ×۲۶۰ میلی‌متر است که این ابعاد برای پلی استیشن ۵ اسلیم دیجیتال به ترتیب ۸۰ × ۳۵۸ × ۲۱۶ میلی‌متر است.

    هم‌چنین با خرید یک پایه عمودی به قیمت فلان هم می‌توانید کنسول خود را به حالت عمودی قرار دهید. که البته ۸۰ دلار به قیمتPS5 اسلیم شما اضافه می‌شود.

    یک تفاوت ظاهری دیگر این دو کنسول در طراحی قاب‌شان است. قاب‌های کناری یا فیس‌پلتPS5 معمولی به صورت یک‌تکه هستند ولی قاب‌هایPS5 اسلیم دوتکه‌اند. به این ترتیب حتی از دور هم می‌توانیم این دو کنسول را از یک‌دیگر تشخیص دهیم. البته دو تکه بودن قاب پلی استیشن ۵ اسلیم یک دلیل دیگر هم دارد و آن‌ هم امکان جدید این کنسول، یعنی دیسک‌درایو سونی است.

    نسخه دیجیتالPS5 اسلیم را می‌توان با یک دستگاه دیسک‌درایو اولترا اچ‌دی سونی به نسخه دیسک‌خور تبدیل کرد. فقط کافی است قاب پایین سمت راست این کنسول را در آوریم و این دیوایس را به آن بزنیم؛ به همین سادگی.

    جدیدترین کنسول بازی در بازار

     

    اغلب بازی‌دوستان منتظر بودند تا ببینند کمپانی سونی چه تغییراتی را در جدیدترین کنسول ساخت خود به‌کار می‌گیرد.

    ما قبلا این تجربه را داشتیم که پس از پلی استیشن ۴ یک کنسول قوی‌تر و باریک‌تر به اسم پلی استیشن ۴ پرو را ببینیم. این دو کنسول از لحاظ سخت‌افزاری و ظاهری با یک‌دیگر تفاوت داشتند و مهم‌ترین تفاوت‌شان این بود که PS4 پرو قادر به پشتیبانی از کیفیت4K بود.

    اما داستان پلی استیشن ۵ اسلیم کمی متفاوت است. چون این دو کنسول از نظر سخت‌افزار هیچ تفاوت ویژه‌ای با یک‌دیگر ندارند و فقط حافظه هاردPS5 اسلیم ۱۷۵ گیگابایت بیش‌تر است. این‌جا این سوال پیش می‌آید که آیا خریدPS5 اسلیم ارزشش را دارد؟

    این بار سیاست کمپانی سونی این نبوده که کنسول قوی‌تر یا گران‌تر روانه بازار کند. بلکه بیش‌تر به این فکر بوده که بتواند توجه خریداران جدید را به سوی خود جلب کند. یعنی این کنسول را مختص آن‌هایی ساخته که هنوز پلی استیشن ۵ را نخریده‌اند.

    در حال حاضر منطقی‌ترین انتخاب برای خریداران جدید بینPS5 اسلیم و معمولی، نسخه اسلیم آن است. چون هم ظاهر جدیدتری دارد هم حداقل ۱۷۵ گیگابایت بیش‌تر در آن جا می‌شود. آن‌هایی هم که قبلاPS5 معمولی خریده‌اند، می‌توانند با خیال راحت با همان کنسول خود بازی کنند؛ چون هنوز هم هیچ کنسولی قوی‌تر از آن کنسول در بازار وجود ندارد.

    البته برخی هم عاشق این هستند که همیشه آخرین دستگاه‌ها با به‌روزترین فناوری موجود در بازار را خریداری کنند که باید اعتراف کنیم ما قصد نداریم جلوی این افراد را بگیریم!

    بررسی کنسول پلی استیشن سری ها

    • اولین تفاوت مدل جدید PS5 CFI-1200 مادربورد آن است. که به طور قابل توجهی کوچکتر از مدل های قبلی است.
    • هیت سینک مدل جدید حتی کوچکتر از مدل CFI-1100 است. اما حاوی یک لوله حرارتی است که از طرف دیگر سیستم عبور می کند و کارایی را بهتر کرده است.
    • محفظه SSD اکنون دارای یک محافظ بهتر است.
    • جنس مواد مادربرد و هیت سینک جدید منجر به کاهش وزن حتی بیش از ۰.۲ کیلوگرم می شود.
    • قالب پلاستیکی کنسول از سمت داخل صاحب یک محافظ اضافی شده است که مقداری از کاهش وزن را جبران می‌کند.
    • باتری CMOS اکنون کاملاً توسط هیت سینک پنهان شده است..

    اما آستین ایوانز تحلیل‌های دیگری هم از تفاوت مدل جدید PS5 کد ۱۲۰۰ با سری ۱۱۰۰ مخصوصا در عملکرد دارد که خب می‌توان آنها را ادعا فرض کرد. مثلا در مورد جایگاه باتری گفته است: ” قبلاً در صورت نیاز می‌توانستید به راحتی آن را تعویض کنید. اما اکنون باید PS5 خود را کاملاً باز کنید. که مطمئناً یک نقطه ضعف به حساب می‌آید.”

    تفاوت سه مدل کنسول PS5

    ایوانز همچنین ادعا می‌کند که مدل جدید مصرف انرژی کارآمدتری دارد. خاطرنشان کرد که در طی آزمایشی که در آن هر سه کنسول آزمایشی در حال پخش Astro’s Playroom بودند، مدل اولیه PS5 حدود ۲۱۸ وات برق مصرف می‌کرد. مدل CFI-1100 سال گذشته ۲۲۹ وات و CFI-1200 جدید فقط حدود ۲۰۱ وات مصرف داشت.

    پلی‌استیشن ۵ استاندارد

    • مدل CFI-1000A (مدل زمان عرضه) – وزن: ۴.۵ کیلوگرم
    • مدل CFI-1100A (مدل سال ۲۰۲۱) – وزن: ۴.۲ کیلوگرم
    • مدل CFI-1200A (مدل سال ۲۰۲۲) – وزن: ۳.۹ کیلوگرم

    پلی‌استیشن ۵ دیجیتال ادیشن

    • مدل CFI-1000B (مدل زمان عرضه) – وزن: ۹ کیلوگرم
    • مدل CFI-1100B (مدل سال ۲۰۲۱) – وزن: ۶ کیلوگرم
    • مدل CFI-1200B (مدل سال ۲۰۲۲) – وزن: ۴ کیلوگرم

    همان طور که در لیست بالا مشاهده می‌کنید وزن مدل دیسک خور PS5 در مدل ابتدایی با مدل فعلی حدود ۶۰۰ گرم تغییر کرده است و وزن نسخه دیجیتالی از ۳.۹ به ۳.۴ کیلوگرم رسیده است.

    1. اولین و ملموس ترین تفاوت نسل 10 با 11 در وزن کنسول می باشد. نسل 11 ps5  نسبت به نسل 10 آن سبک تر است و برای حمل و نقل مناسب تر می باشد. البته این اختلاف وزن زیاد نیست و حدود 300 گرم می باشد که نسل 11 سبک تر است. این سبک تر شدن مدل‌ های جدید تر نتیجه طراحی جدید مهندسین شرکت سونی است که  تصمیم گرفتند برای نسخه‌ های جدید کنسول PS5 از هیت ‌سینک ‌های کوچکتری استفاده کنند. علاوه بر کوچک‌ تر کردن هیت سینک به کار رفته، نحوه قرار ‌گیری ورقه‌ های هیت سینک و لوله‌ های رسانای حرارت مدل 11 نیز با مدل 10 تفاوت دارد.
    2. دومین تفاوت PS5 سری ۱۰ با ۱۱  مربوط به پیچ پایه‌ ی نگهدارنده‌ ی دستگاه است. در کنسول های نسل 10 سفت کردن پیچ پایه‌ ی نگهدارنده توسط یک پیچ گوشتی امکان پذیر است و این کار با دست غیر ممکن است، اما در نسل های جدید ۱۱۱۶پیچ پایه‌ ی نگهدارنده‌ به نحوی ‌ای طراحی شده‌ است که برای سفت کردن آن به پیچ گوشتی نیاز نباشد و بتوان با دست هم آن را سفت کرد. باز و بسته  شدن این پیچ ، بسیار آسان گردیده و جدا کردن کنسول از پایه نیز راحت تر شده است.
    3. از دیگر تفاوت ها و مزایای سری آپدیت شده ی کنسول بازی ps5 کاهش شدید صدای فن دستگاه نسبت به نسل 10 می باشد. این کاهش صدای فن ناشی از طراحی یک صفحه فلزی نقره ای روی فن است  که برخی منتقدین بر این باورند که این طراحی علی رغم کاهش صدا مانع خنک سازی آن می گردد. اما برای گیمر هایی که به صدای فن و نویز جساسیت نشان می دهند مهم و کارآمد است.

    تغییرات سری ۱۲ پلی استیشن ۵

    به طور کلی هدف از ساخت سری جدید از هر کنسول بازی، پیشرفت، بهبود عملکرد و در نهایت رضایت کاربران است. در سری ۱۲ کنسول پلی استیشن ۵ تغییرات بسیاری به وجود آمده که تجربه بازی های ویدیویی را برای گیمرها لذت بخش تر خواهد کرد. چند نمونه از این تغییرات عبارت اند از:

    کاهش وزن سری ۱۲

    کاهش وزن را می توان به عنوان اولین تغییر مهم این دستگاه بازی دانست. وزن PS5 سری ۱۲، ۲۰۰ گرم نسبت به کنسول سری قبل کاهش یافته است.

    حل مشکل صدای درایور

    در دو سری قبل این کنسول، هنگام اجرای دیسک صداهای آزاردهنده ای به گوش مخاطب می رسید. در این سری قاب های پلاستیکی به کار برده شده در درایور، این مشکل را به خوبی حل کرده است.

    کاهش مصرف برق

    از دیگر تغییرهای مثبت این دستگاه بازی می توان به میزان مصرف برق آن اشاره کرد. در سری ۱۰ این کنسول، مصرف برق ۲۱۸ وات بود و در سری ۱۱ به ۲۲۹ وات رسید. اما در سری ۱۲ پلی استیشن ۵، مصرف برق کاهش چشم گیری داشته و به ۲۰۱ وات رسیده است.

    اضافه شدن لوله حرارتی

    در سری های ۱۰ و ۱۱ هنگام مصرف بیش از حد، حرارت دستگاه تنها در یک نقطه بالا می رفت و به آن فشار وارد می شد. اما در سری ۱۲، با اضافه کردن یک لوله حرارتی این مشکل برطرف شده است. اکنون بعد از مدتی استفاده، حرارت دستگاه بالا می رود اما این حرارت به وسیله ی لوله حرارتی در تمامی نقاط دستگاه پخش می شود؛ در نتیجه از آسیب دیدن کنسول به دلیل بالا رفتن حرارت جلوگیری می شود.

    بهبود عملکرد آنالوگ های دسته

    یکی دیگر از تغییراتی که در سری ۱۲ پلی استیشن ۵ مشاهده می شود، حل مشکل آنالوگ های دوال سنس است. آنالوگ های کنترلر سری ۱۲، بهبود عملکرد قابل توجهی پیدا کرده اند. در نتیجه با این تغییرات هنگام استفاده از آنالوگ ها مشکلات قبل را نخواهید داشت.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا